Nike is tegenwoordig waarschijnlijk het bekendste sportmerk ter wereld. Maar wist je dat Nike begon als een klein bedrijfje opgericht door een voormalige atleet en zijn coach? Wat is de geschiedenis van Nike en hoe is eigenlijk het logo tot stand gekomen? En de Nike Air Max?
In dit artikel duiken we in de geschiedenis van Nike. We vertellen je alles over hoe het bedrijf zich heeft ontwikkeld van een bescheiden start-up naar een wereldwijd bekend merk. Een merk dat synoniem staat voor sport, prestaties en stijl. Lees dus vooral verder!
Oprichting van Nike
Nike werd in 1964 opgericht door de atleet Phil Knight en zijn voormalige coach Bill Bowerman. Het idee ontstond nadat Knight tijdens een reis naar Japan kennismaakte met een merk genaamd Onitsuka Tiger. Dit staat nu bekend als ASICS.
De start van het bedrijf
Knight zag potentieel in de Japanse sportschoenenmarkt. Hij stuurde dan ook een brief naar het bedrijf Onitsuka. Hierin vroeg hij of hij hun schoenen mocht verkopen in de Verenigde Staten. Onitsuka stemde in en Knight begon met de verkoop van de Onitsuka Tiger Shoes vanuit de achterbak van zijn auto.
Het eerste paar nieuwe schoenen dat werd verkocht was de Tiger Cortez. Deze werden in 1968 op de markt gebracht. Het succes van de schoen zorgde ervoor dat Knight en Bowerman besloten om hun eigen sportschoenen te gaan produceren.
Phil Knight had op dat moment al coach Bill Bowerman ontmoet. Hij was coach bij de Universiteit van Oregon. Knight overtuigde Bowerman om hem te helpen bij het ontwerpen van nieuwe sportschoenen. Samen richtten ze het bedrijf Blue Ribbon Sports op. Dit zou later uitgroeien tot Nike.
In 1971 introduceerde Nike hun eerste schoenencollectie, genaamd de “Nike Cortez”. Deze Amerikaanse sportschoenen werden een groot succes. Al snel werd ze gedragen door enkele van de meest bekende atleten van dat moment. Het succes van de Nike Cortez legde de basis voor de ontwikkeling van vele andere iconische sportschoenen. Denk hierbij aan Nike Air Max, Nike Air Jordan en Nike Flyknit.
In 1980 ging het bedrijf naar de Amerikaanse Beurs. Op dat moment was Adidas hun grootste concurrent. Samen met het merk Puma was er op dat moment echt sprake van een Duitse overheersing binnen de Amerikaanse sportkledingmarkt. Echter door de succesvolle beursgang is de beurswaarde van Nike afzienbare tijd voorbij geschoten aan de waarde van hun grootste concurrent Adidas.
In de daaropvolgende jaren gaat Nike steeds meer samenwerkingen aan met bekende sporters. Denk hierbij aan de samenwerking met de golfer Tiger Woods.
Inmiddels is Nike uitgegroeid tot een van de grootste en meest invloedrijke sportmerken ter wereld. Ze heeft dan ook een enorme reeks aan producten. De kleding, schoenen, sportaccessoires en technologieën helpen sporters van alle niveaus hun prestaties te verbeteren.
Het eerste grote sponsorcontract van Nike
In 1973 werd door Nike hun eerste grote sponsorcontract getekend met de Amerikaanse langeafstandsloper Steve Prefontaine. Prefontaine was op dat moment een van de grootste atleten in de Verenigde Staten. Nike zag in hem de perfecte ambassadeur voor het merk.
Prefontaine droeg tijdens zijn wedstrijden en trainingen de nieuwe Nike schoenen. Dit zorgde op dat moment voor heel veel publiciteit voor Nike! Helaas kwam Prefontaine in 1975 op 24-jarige leeftijd om het leven bij een auto-ongeluk. Zijn nalatenschap leeft echter voort in de geschiedenis van Nike.
De oprichters van Nike: Phil Knight en Bill Bowerman
Phil Knight is geboren in 1938 in Portland, Oregon Amerika. Hij studeerde aan de Universiteit van Oregon, de Portland State University. Hier ontmoette hij ook Bill Bowerman. Na zijn afstuderen ging Knight naar Stanford om zijn MBA te behalen. Hier kreeg hij het idee om Japanse sportschoenen naar de Verenigde Staten te importeren.
Bill Bowerman was een voormalig olympiër en bovendien legendarische coach in de atletiekwereld. Hij wordt beschouwd als een pionier op het gebied van sportschoenontwerp. Hij was zeer betrokken bij de ontwikkeling van de eerste Nike-schoenen. Ook experimenteerde hij met verschillende materialen en ontwerpen om de perfecte sportschoen te creëren. Bowerman was daarnaast ook coach van enkele van de grootste Amerikaanse atleten, waaronder Steve Prefontaine.
Knight en Bowerman werkten nauw samen om Nike te laten groeien en ontwikkelen tot het merk dat het vandaag is. Hun passie voor sport en innovatie heeft Nike laten groeien tot een van de meest herkenbare en invloedrijke sportmerken ter wereld.
Groei van Nike
De oorsprong van de naam “Nike”
De oorspronkelijke naam van het bedrijf was dus “Blue Ribbon Sports”, maar in 1971 werd besloten om een nieuwe naam te kiezen. Het verhaal gaat dat de naam “Nike” werd voorgesteld door een medewerker genaamd Jeff Johnson. Hij kreeg het idee van de Griekse God van de overwinning. Knight en Bowerman waren meteen enthousiast. De naam werd dan ook officieel aangenomen als de nieuwe naam van het bedrijf.
Hoe is Nike Air ontstaan?
De Nike Air schoen is ook een echte icoon binnen de geschiedenis van Nike!
Het idee achter de Nike Air technologie was om de impact van hardlopen op de gewrichten van de voeten te verminderen. De technologie is ontwikkeld in de late jaren ’70. Dit begon toen een ontwerper genaamd Frank Rudy een luchtkamer in de zool van een sportschoen stopte. Dit zorgde voor een vele betere schokdemping dan de zolen die tot op dat moment op de markt waren.
Nike zag potentieel in deze technologie. Zij begon dan ook te experimenteren met verschillende ontwerpen. Uiteindelijk werd in 1979 de eerste schoen met Nike Air uitgebracht: de Nike Air Tailwind.
De Nike Air Max werd later ontwikkeld en dit model is nog steeds een van de best verkopende sportschoen wereldwijd.
Hoe ontstond het Nike logo?
Het Nike logo, ook wel bekend als de “Swoosh”, is ontworpen door Carolyn Davidson in 1971. Davidson was een studente grafische vormgeving. Zij werd ingehuurd door Phil Knight om een logo te ontwerpen voor het bedrijf.
Het verhaal gaat dat Knight niet meteen onder de indruk was van het ontwerp. Davidson bleef echter volharden waarna het logo werd aangenomen als het officiële logo van Nike. Inmiddels is het Nike Swoosh logo een van de meest herkenbare en iconische logo’s ter wereld. Nog een funfact: het ontwerp kostte hun slechts 35 dollar!
De campagne “Just Do It” en de impact ervan op het merk
Er zijn maar weinig slogan in de wereld zo bekend als “Just Do It”!
De campagne “Just Do It” werd in 1988 gelanceerd en had als doel om Nike’s imago te veranderen. Nike was tot dan to een bedrijf dat voornamelijk sportschoenen verkocht. Maar ze wilde meer emotie in hun merk Nike leggen en veranderen naar een bedrijf dat mensen aanspoort om actiever te worden en hun dromen na te jagen.
“Just Do It” is inmiddels een van de meest succesvolle campagnes in de geschiedenis van de reclame. De campagne omvatte televisiecommercials, billboards en printadvertenties. Met deze slogan wil het bedrijf een positieve boodschap de wereld inslingeren en mensen aanmoedigen hun grenzen te verleggen op het gebied van sport.
De campagne was vooral succesvol omdat het zich richtte op een bredere doelgroep dan alleen atleten. Het moedigde iedereen aan om actiever te worden en te doen waar ze gepassioneerd over waren. De campagne werd daarnaast ondersteund door een aantal bekende atleten, waaronder Michael Jordan. Al snel werd dit dan ook een wereldwijde sensatie.
Sinds de introductie van de “Just Do It” campagne is Nike erin geslaagd om hun marktaandeel en merkwaarde enorm te vergroten. In de jaren 90 groeide Nike’s omzet bijvoorbeeld van $ 2,2 miljard tot $ 9,2 miljard in slechts zes jaar tijd. “Just Do It” is nog steeds een van de meest herkenbare en invloedrijke slogans in de geschiedenis van de reclame.
Eerste Nike Just Do It TV commercial
Shoe dog: het boek over Nike
Wil jij de hele geschiedenis van Nike lezen? Dan mag je het boek Shoe Dog niet overslaan!
Shoe Dog is het autobiografische boek van Phil Knight, de mede-oprichter van Nike. Het boek vertelt het verhaal van de oprichting van Nike. Ook de moeilijkheden die Knight en zijn team moesten overwinnen om het bedrijf succesvol te maken worden besproken.
Het boek biedt een uniek inzicht in de geschiedenis van Nike en de manier waarop het bedrijf zich heeft ontwikkeld tot een cultureel icoon. Het is een inspirerend verhaal van doorzettingsvermogen, creativiteit en ondernemerschap.
Bekijk hier nog meer leuke boeken om cadeau te geven aan mannen.
Nike als cultureel icoon
Nike heeft niet alleen een enorme invloed gehad op de sportwereld. Ook is ze uitgegroeid tot een cultureel icoon. Zij is onmiskenbaar in de mode- en popcultuur.
Samenwerkingen met beroemdheden en atleten
Een belangrijke factor in het culturele succes van Nike is de samenwerking met beroemdheden en atleten. In de jaren 80 begon Nike samen te werken met NBA-ster Michael Jordan. Dit leidde tot de lancering van de iconische Air Jordan-lijn.
Sindsdien heeft Nike samengewerkt met tal van andere atleten en beroemdheden. Deze samenwerkingen hebben niet alleen geleid tot succesvolle productlijnen. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat Nike een grote invloed heeft in de mode- en popcultuur.
Invloed op mode en popcultuur
Nike is een merk geworden dat niet alleen een associatie in de sportwereld heeft, maar ook in de modewereld en popcultuur. Nike heeft vele stijlvolle en herkenbare producten ontworpen die verder gaan dan de sport. Bovendien hebben Nike’s advertentiecampagnes, zoals “Just Do It” en “Unlimited You”, de cultuur veranderd. Dit heeft inspiratie geboden aan mensen over de hele wereld.
Bekende mensen en atleten
Bekende mensen en atleten die Nike hebben gedragen en gepromoot, zijn onder andere:
- Michael Jordan
- LeBron James
- Serena Williams
- Roger Federer
- Cristiano Ronaldo
- Kanye West
- Drake
- Kobe Bryant
- Tiger Woods
- Neymar Jr.
- Kevin Durant
Conclusie
In de loop der jaren heeft Nike een enorme impact gehad op de wereld van sport en mode. Het begon allemaal met de oprichters Phil Knight en Bill Bowerman. Zij hadden een visie om het beste sportschoenenbedrijf ter wereld te creëren. Grote successen kwamen door de iconische Nike Air en de legendarische “Just Do It” slogan. Nike is dan ook uitgegroeid tot een van de grootste en meest invloedrijke merken ter wereld.
Het is duidelijk dat Nike altijd een pionier is geweest in de wereld van sport en mode. Dit komt mede door de sterke samenwerkingen met atleten en beroemdheden zoals Michael Jordan. Maar ook hun innovatieve technologieën en pakkende marketingcampagnes. De geschiedenis van Nike is dan ook eentje die een stempel heeft gezet op de geschiedenis van de sportwereld!
Meer leren over sportmerken? Lees hier meer over de grootste Italiaanse sportmerken!
Nog meer feitjes over de geschiedenis van Nike
- Jef Johnson was na de oprichters, de eerste werknemer.
- De eerste winkel werd in 1966 in Santa Monica in Californië geopend.
- Dit werd gedaan door twee van de allereerste medewerkers Geoff Hollister en Bob Woodell.
- Het in 1999 geopende nieuw Europees hoofdkantoor staat in Hilversum.
- Nike is ook het merk van de kleding van het Nederlands elftal.
- Nike had in 2022 een jaaromzet van 46,7 miljard dollar.
Veelgestelde vragen over de geschiedenis van Nike
Hoe heette Nike vroeger?
Nike heette vroeger “Blue Ribbon Sports” (BRS) voordat het in 1971 officieel werd omgedoopt tot Nike, Inc. De naam Nike komt van de Griekse godin van de overwinning. De naam is gekozen om het merk een krachtige en inspirerende identiteit te geven.
Wie is de eigenaar van Nike?
Nike is een beursgenoteerd bedrijf waardoor het verschilende aandeelhouders en dus verschillende eigenaren heeft. Phil Knight, mede-oprichter van Nike, is een van de grootste individuele aandeelhouders. Hij heeft ongeveer 1,3% van de aandelen. Mark Parker is de voormalige CEO van Nike en was tot begin 2020 ook de voorzitter van het bestuur. Op dit moment is John Donahoe de CEO van Nike.
Hoe noem je het Nike logo?
Het Nike logo wordt ook wel “Swoosh” genoemd. Het is een van de meest herkenbare en iconische logo’s ter wereld. Het bestaat uit een gestileerde vleugel die de beweging en snelheid symboliseert. Het logo is ontworpen door Carolyn Davidson in 1971 en sindsdien is het bijna onveranderd gebleven. Het is een eenvoudig logo maar is uitmuntend in het benadrukken van de kracht van het merk en de herkenning ervan.
Foto: Nike Air Jordans