Of je nu een topsporter bent of gewoon een fanatieke sportliefhebber, je hebt ongetwijfeld gehoord van deze bekende sportmerken: Nike, Adidas, Puma en ga zo maar door. Maar welk sportmerk is nu het grootste? En wat maakt elk merk nu zo speciaal? Zijn ze groot geworden met hun kleding of schoenen? Of is het misschien wel de samenwerking met atleten en beroemdheden?
In onze Top 10 Bekende Sportmerken van de wereld, kom je alles te weten over hun omzet, marktaandeel en aantal volgers op Instagram. Dus, laat die sportschoenen aan en laten we eens kijken naar de machtige spelers in de wereld van de sportmode!
1. Nike
Als je aan sporten denkt, denk je aan Nike! Nike is dan ook het bekende en grootste sportmerk ter wereld! Het bedrijf werd opgericht in 1964 door Phil Knight en Bill Bowerman. Het begon als een importeur van Japanse schoenen en groeide uit tot het grootste sportmerk ter wereld. Ze zijn groot op het gebied van schoenen en accessoires maar ook een van de bekendste sportmerken voor kleding. Nike is actief in vele verschillende sporten; van voetbal tot tennis en van atletiek tot basketbal. Ze zijn succesvol geworden door hun innovatie en marketingstrategieën. Want wie kent hun slogan “Just Do It” nu niet?
- Omzet: $37,4 miljard in 2020 (bron: Statista)
- Marktaandeel: 27% in de wereldwijde sportindustrie (bron: Forbes)
- Aantal Instagram-volgers: 286 miljoen
Lees hier alles over de geschiedenis van Nike!
2. Adidas
Het merk met de drie strepen. Adidas werd opgericht in Duitsland door Adi Dassler. Het bedrijf was al vroeg populair bij atleten vanwege de focus op comfortabele sportschoenen.
Hun duurzame producten en samenwerkingen met beroemde atleten, zoals de legendarische voetballer Pelé en Olympisch sprintkampioen Jesse Owens, hebben bijgedragen aan het succes van het merk.
Ook blijven ze zich ontwikkelen in nieuwe sporten zoals bijvoorbeeld met het produceren van padel rackets.
- Omzet: €23,6 miljard in FY2019 (bron: Adidas Group)
- Marktaandeel: 12% in de wereldwijde sportindustrie (bron: Forbes)
- Aantal Instagram-volgers: 34,3 miljoen
3. Puma
Puma is letterlijk en figuurlijk het broertje van Adidas. Dit Duitse merk werd namelijk opgericht door Rudolf Dassler, niemand minder dan de broer van Adidas-oprichter Adi Dassler. Puma staat bekend om haar expertise op het gebied van schoenen voor voetbal-, golf-, en atletieksporten. Innovatie en marketingcampagnes met populaire artiesten als Rihanna droegen bij aan hun succes.
- Omzet: €5,2 miljard in FY2020 (bron: Puma Group)
- Marktaandeel: 4% in de wereldwijde sportindustrie (bron: Forbes)
- Aantal Instagram-volgers: 12,8 miljoen
4. Under Armour
Under Armour is een relatief jong sportmerk, ze werden pas in 1996 opgericht door Kevin Plank. Het Amerikaanse bedrijf richt zich voornamelijk op sportkleding en -schoenen, waaronder innovatieve compressietechnologieën die prestaties verbeteren. Partnering met atleten als Stephen Curry en Dwayne “The Rock” Johnson was een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.
- Omzet: $7,3 miljard in 2019 (bron: Statista)
- Marktaandeel: 2% in de wereldwijde sportindustrie (bronnen verschillend)
- Aantal Instagram-volgers: 8,3 miljoen
UNDER ARMOUR AANBIEDINGEN BEKIJKEN
5. Reebok
Reebok werd opgericht in het Verenigd Koninkrijk door J.W. Foster & Sons Ltd.. In eerste instantie maakten ze hoofdzakelijk sportschoenen voor atletiekwedstrijden tot halverwege de jaren ’50. Later werden ze overgenomen door Amerikaanse eigenaren en groeide uit tot een wereldwijd sportmerk. Tegenwoordig zijn ze groot in de fitness en vooral de Crossfit scene. Ze hebben samenwerkingen met beroemdheden zoals Cardi B en CrossFit-kampioenen. Hierdoor is hun populariteit flink gegroeid!
- Omzet: $1,7 miljard in FY2019 (bron: Adidas Group)
- Marktaandeel: 2% in de wereldwijde sportindustrie (bronnen verschillend)
- Aantal Instagram-volgers: 4,3 miljoen
6. Asics
In het tweede deel van deze Top 10 bekende sportmerken vind je het merk Asics. Dit is een Japans merk dat zich richt op hardloopschoenen en -kleding die prestaties verbeteren en blessures voorkomen. Hun focus ontstond door het Japanse oorsprongsverkeer van marathonlopen, waaronder Olympisch medaillewinnaars zoals Abebe Bikila uit Ethiopië.
- Omzet: ¥386,8 miljard in FY2020 (bron: Asics Corporation)
- Marktaandeel: 2% in de wereldwijde sportindustrie (bronnen verschillend)
- Aantal Instagram-volgers: 1 miljoen
7. New Balance
New Balance werd opgericht in de Verenigde Staten in 1906 als producent voor groothandels van orthopedische schoenen. Inmiddels heeft het Amerikaanse bedrijf zich gericht tot hoge kwaliteit hardloopschoenen waarbij kwaliteit en comfort centraal staan dankzij innovatieve technologieën zoals Fresh Foam-demping voor training of wedstrijd.
- Omzet: $4,5 miljard in FY2019 (bron: Statista)
- Marktaandeel: volgens Forrest Research ongeveer $ billion
- Aantal Instagram-volgers: 6,8 miljoen
NEW BALANCE AANBIEDINGEN BEKIJKEN
8. Converse
Converse werd opgericht in Amerika door Marquis Mills Converse in 1908 als hoge kwaliteit rubber schoenen voor sportieve doeleinden. Inmiddels zijn hun bekende All Stars sneakers niet meer weg te denken uit het straatbeeld! Dit komt mede door de legendarische cultstatus die ze o.a. invloedrijke kunstenaars en sporters bereikten.
- Omzet: $2 Billion USD (Bron: Bloomberg)
- Marktaandeel:ongeveer $7 billion (Bron: Boston Business Journal )
- Aantal Instagram-volgers: 10,7 miljoen
CONVERSE AANBIEDINGEN BEKIJKEN
9. Vans
Vans begon haar verhaal met wat de Californische droom genoemd wordt van twee tieners in de jaren zestig. Toch was het skateboard publiek dat leerde over dit schoeisel merk die comfortabel and stylish aanvoelden. Ook dit merk heeft net zoals Converse een schoen ontwikkeld die iedereen herkent! De befaamde Slip-on schoenen werden wereldwijd erg populair bij surfers en skaters.
- Omzet:$3 Billion USD (Bron: Watking’s Journal)
- Marktaandeel: Volgens Retail Dive is hun marktaandeel kleiner dan 10%.
- Aantal Instagram-volgers: 16,7 miljoen
10. Lululemon Athletica
De hekkensluiter van de Top 10 bekende sportmerken is Lululemon Athletica. Dit Canadese merk is misschien nog niet zo bekend in Nederland, maar timmert wereldwijd hard aan de weg. Het richt zich op sportkleding die zowel modieus als functioneel is. De focus ligt voornamelijk op yogakleding. In 2015 heeft Lululemon hun assortiment verder uitgebreid met ook sportondergoed en trainings- en hardloopoutfits.
- Omzet: $3.98 Billion USD (Bron: Markets Insiders )
- Marktaandeel: Het varieert per bron, tussen $12 tot $16 billion USD (Bron: bijv. Bloomberg)
- Aantal Instagram-volgers: 4,5 miljoen
Benieuwd wat jij van deze Top 10 bekende sportmerken vindt! Ken je ze allemaal? Of mis je nog bepaalde sportmerken? Bekijk hier ook alle Italiaanse sportmerken die deze Top10 lijst niet gehaald hebben!